Teknisk info

  • Designet år / første flyging: 1957/1957

  • Utstilt fly produsert: 1959

  • Replika eller original: original

  • Produksjon: Kansas, USA 1957–1982

  • Opprinnelsesland: USA

  • Designer/ingeniør: Cessna Aircraft Company

  • Antall produsert: 23 839

  • Antall gjenværende i dag: ukjent

  • Besetning/passasjerer: 1 pilot, 1 passasjer

  • Toppfart: 200 km/t

  • Maks flyhøyde: 4670 m

  • Motor: 1 x 100 hk 4-sylindret Continental O-200-A

  • Dimensjoner: vingespenn 10,2 m

 

Cessna 150

Cessna 150 er et lett amerikansk sportsfly som ble bygget med tanke på skolering, turvirksomhet og privat bruk. American Aircraft Company ble etter andre verdenskrig spesielt kjent for sin produksjon av småfly beregnet på det sivile markedet, og Cessna 150 ble verdens fjerde mest produserte fly.

Cessna 150 fløy for første gang i 1957 og var til forskjell til forgjengeren Cessna 140, utstyrt med fast understell med nesehjul i stedet for halehjul. Flyet var svært populært og ble stadig forbedret og kom i nye varianter. Da det siste flyet rullet ut i 1977 etter en 20 år lang produksjonsperiode, var det bygget hele 23 836 eksemplarer av denne flytypen.

Museets Cessna 150


Museets Cessna er blant de første av denne modellen som kom på markedet i 1959, og den kunne da leveres som standard sportsfly, skolefly og lokaltrafikkfly. Vår Cessna 150 var utstyrt som skolefly og kunne flys fra både høyre og venstre sete, og hadde valgfritt radioutstyr, landingslys og bedre instrumentering enn standardversjonen. Flyet er plassert i museets utstilling som omhandler aerodynamikk. Besøkende kan sitte i det og prøve alle styringskontrollene og dermed se hvordan haleroret og vingene påvirker styringen av flyet.

Museets Cessna har fabrikkens serienummer 17527, og ble registrert i Norge som LN-FAF i 1962. Flyet hadde tidligere vært registrert i USA (N5757E), Danmark (OY-AEF) og Sverige (SE-CNN). Etter syv eierskifter ble Lindy Husby & partnere i Sandnessjøen eiere i 1981. Fire år senere ble LN-FAF skadet i en storm i Brønnøysund, og vraket ble lagret.

Senere ble flyet overdratt Bodø Luftfartshistoriske Forening, hvor det ble restaurert, og gitt til Norsk Luftfartsmuseum og stilt ut i 2001.

 
 
BG_web__0000s_0001_Layer-7_square.png

Velkommen inn i vårt Cessna skolefly, og lær hvordan et fly styres!

BG_web__0000s_0001_Layer-6_square.png

Cessna 150 er et enkelt og robust fly å fly. Derfor har det blitt et av de vanligste skoleflyene i verden.

Unknown-7.png

Skoleflyet som fortsatt lærer fra seg