Forsvaret_logo_RGB_sort3.png
 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 19,52 m

  • Vingespenn: 31,72 m 

  • Høyde: 6,5 m

  • Maks vekt: tom: 9485 kg, lastet: 16 066 kg

  • Maks hastighet: 288 km/t

  • Maks høyde: 4500 m

  • Rekkevide: 4100 km 

  • Motor: to Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp luftavkjølte stjernemotorer hver på
    1 200 hk 

    Andre opplysninger

  • Produsent: Consolidated Aircraft Company, New Orelans, USA

  • Type: 2-motors, amfibium maritim patruljebomber

 

Consolidated PBY-5A Catalina

Consolidated Catalina er luftfartshistoriens mest kjente maritime patruljefly. Flybåten med kallenavnet «Katta» viste seg å bli den mest allsidige og mest brukte maritime patruljebomberen under andre verdenskrig.

De norske maritime flyskvadronene 330 og 333 ble utstyrt med Consolidated Catalina under andre verdenskrig. Oppdragene var havovervåkning, ubåtjakt, konvoibeskyttelse og transport av agenter til og fra norskekysten. 330-skvadronen fikk til sammen syv fly av amfibietypen PBY-5A i juni 1942, før disse igjen ble skiftet ut med Short Sunderland. PBY-5A erstattet skvadronens Northrop N-3PB. I november 1942 forsvant en Catalina sporløst med ni manns besetning. Flytypen Catalina var i bruk i Luftforsvaret fram til 1961.

Prototypen PBY-1 var klar i 1935, og U.S. Navy tegnet kontrakt for levering av 60 fly. Flytypen ble raskt utviklet med bedre bevæpning og sterkere motorer. I 1940 var flybåten PBY-5 klar for levering, mens amfibieversjonen PBY-5A kom året etter. Da produksjonen stoppet i 1945, var det blitt bygget om lag 3500 eksemplarer av alle typer PBY.

Luftforsvarets Catalina
Luftforsvarsmuseets Catalina er opprinnelig av typen PBY-6 (serienummer BU 46645) bygget i 1945 for U.S. Navy. Den ble senere solgt til private eiere og gjorde blant annet tjeneste i Canada som brannbomber (C-FIZO). Etter opprettelsen av Luftforsvarsmuseet ble flyet anskaffet og bygget om til en PBY-5A. Det ble gitt samme bemaling og merking som 330-skvadronens (GS)X. Flyet inngår i utstillingen ved Norsk Luftfartsmuseum og er et symbolsk minne over flymannskapene som omkom med flytypen under andre verdenskrig og flyulykker etter krigen.

Flyet er malt i RAF Coastal Commands fargeskjema (Temperate Sea Scheme) med kamuflasjemønster på oversiden i fargene «dark slate grey» og «extra dark sea gray». Undersiden av skroget er i «sky«. RAF-rondell med gul «outline» er plassert under cockpitvinduene, og flyets individuelle bokstav X er malt i matt rød farge på hver side av akterskroget. Serienummeret på haleflaten er i svart.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

På bakgrunn av sin store allsidighet ble flyet produsert i større antall enn noe annet sjøfly opp gjennom historien.

BG_web__606839_square_600.png

Det optimale flyet for oppsporing og angrep mot tyske marinefartøy og ubåter under andre verdenskrig.