Forsvaret_logo_RGB_sort3.png
 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 8,45 m 

  • Vingespenn: 10,97 m 

  • Høyde: 2,32 m

  • Maks vekt: 1227 kg 

  • Maks hastighet: 202 km/t 

  • Maks høyde: 4025 m

  • Rekkevidde: 644 km 

  • Motor: Fairchild Ranger L-440-C-5, 6-sylindret rekkemotor, 200 hk

    Andre opplysninger

  • Produsent: Fairchild Aircraft Corporation, USA. 

  • Lisensbygget ved Fleet Aircraft Company, Canada

  • Type: 2-seters tandem elementært skolefly

 

Fairchild PT-19 Cornell

Dette skoleflyet ble opprinnelig utviklet for den amerikanske hærens flyvåpen (USAAC) i 1939. Flyfabrikken Fairchild hadde betegnelsen M-62, men under krigen ble flytypen videreutviklet og fikk de amerikanske betegnelsene PT-19, PT-23 PT-26. Den eksteriørmessige forskjellen var i begynnelsen henholdsvis åpen cockpit på PT-19 og innelukket kabin på PT-26. PT står for «Primary Trainer». Totalt ble det bygget 8130 eksemplarer i forskjellige varianter av Fairchild Cornell.

Etter at kampene i Norge under den andre verdenskrig var over, ble det etablert en treningsleir, «Little Norway», i Toronto, Canada. Fairchild PT-19 Cornell ble valgt som skolefly. 35 fly ble de første årene kjøpt for norske midler eller kom som gaver. Fra 1942 til 1944 ble 50 PT-26 levert på låne- og leiebetingelser. Etter krigen ble Cornell brukt som treningsfly av Flygeskolen og som kommunikasjonsfly ved skvadroner og stasjoner. Mellom 1955 og 1958 ble alle flyene avhendet til sivile brukere.

Museets Cornell
Museets Cornell er av typen PT-19A og ble overtatt av flygeskolen i Toronto oktober 1941. Den ble finansiert ved trekk i lønn fra befal og mannskaper ved Little Norway, derav navnet på motordekslet: «Spirit of Little Norway».

Etter at flyet kom til Norge etter krigen, hadde det en omflakkende tilværelse mellom militære og sivile brukere. Under landing på Hamar i 1952 havarerte flyet. Senere ble det bygget opp med deler fra en PT-19 og fløy en kort tid på sivilt register som LN-BIS. Tilbake i Luftforsvaret ble flyet overdratt til Forsvarsmuset og utvalgt til å formidle temaet treningsleiren «Little Norway» i Luftforsvarsmuseet.

Skroget er malt i lys blå farge, vingene i «training yellow». Over og under vingene samt på sideroret er det bånd i norske farger. Flyet har registreringsnummeret 163 i hvitt på hver side av skroget. På motordekselet er navnet, «Spirit of Little Norway», malt i gult.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

Flyet ble finansiert av trekk i lønn fra befal og mannskaper og fikk derfor navnet «Spirit of Little Norway».