Teknisk info

  • utstilt fly produsert: 1980

  • toppfart: 64 km/t

  • stallfart: 32 km/t

  • maks flyhøyde: 4000 meter

  • vingespenn: 9,4 meter

  • lengde 5,38 meter

  • høyde: 3,28 meter

  • motor: Chaparral snøscootermotor, 32 hestekrefter 338 cc 2-sylindret 2-takt luftkjølt

  • rekkevidde: 150 km

  • antall produsert: ca. 2000

 

Rally 2B

Rally 2B er et ultralett mikrofly av enkleste sort utviklet av Bill Adaska i 1977. Flyet ble produsert av Rotec Engineering i USA som byggesett for amatører. Det er senere videreutviklet og solgt i flere varianter.

Til Norge kom de første mikroflyene tidlig i 1980-årene, og Rally 2B var ett av dem. Mikroflyene var rimelige og enkle å ta i bruk og representerte en ny æra innen luftsport her i landet. Det å kunne ta av fra flatmark og fly med enkle midler i kombinasjon med frihetsfølelsen og uhindret utsikt var mye av målet for en mikroflyger den gangen.

Siden 1980-årene har mikroflyene utviklet seg raskt med høyteknologiske materialer og avansert utstyr. De finnes i dag i mange ulike typer som til forveksling ligner ordinære småfly, og de brukes både til rekreasjon og lengre reiser.

Museets fly
Museets Rally er Norges første mikrofly med konvensjonelle ror og rorkontroll i alle tre akser. Rorkontroll vil si at flyet kan styres med stikke og pedaler som et vanlig fly. Det er produsert i 1980 og ble importert av Even Birkeland i 1984.

Flyet er et godt eksempel på tidlige mikrofly som med sin enkle konstruksjon ofte lignet på motoriserte hangglidere med hjul. Det er satt sammen av aluminiumsrør og wirer, seilduk, Chaparral snøscootermotor, trepropell, et par hjul og en kaféstol i plast.

Da Birkeland importerte flyet i 1986, fantes det ennå ikke regelverk for mikrofly i Norge. Han tilhørte et lite miljø med en flystripe på Kløfta, som arbeidet for å få dette på plass. Fordi Birkeland hadde seilflysertifikat, flytimer på motorfly og tidligere hadde fløyet denne typen maskin utenlands, fikk han dispensasjon fra luftfartsmyndighetene til å fly.

Etter et par år i lufta ble flyet overført til Norsk Teknisk Museum for å stilles ut der. Flyet ble imidlertid satt på lager og senere lånt ut til en restaurant på Aker Brygge, før det ble tilbakelevert til Birkeland.

Even Birkeland donerte flyet til Norsk Luftfartsmuseum i 2016.

 
 
BG_web__0000s_0001_Layer-6_square.png

Minner om farkoster fra flygingens tidlige barndom.

Unknown-2.png

Flyet ligner på en hangglider med sin enkle konstruksjon