Teknisk info

• Oprinnelsesland: USA

• Designer/ingeniør: Piper Aircraft

• Antall produsert: 9490

• Antall gjenværende i dag: ukjent

• Besetning/passasjerer: 1 pilot, 3 passasjerer

• Toppfart: 193 km/t

• Maks flyhøyde: 3660 m

• Motor: 1 x 4-sylindret Lycoming O-235-C1B

• Dimensjoner: vingespenn 9,14

Messerschmitt-Bölkow-Blohm BO 105 CBS

Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 var det første lette tomotorshelikopteret i verden, og var det første helikopteret som kunne utføre akrobatiske manøvre, slik som inverterte looper.

Helikopteret presenterte nybrottsarbeid tekonologisk og ble fort et populært ambulansefly i flere land, blant annet Norge. Det hadde meget gode manøvreringsevner, og rotorsystemet bidro til at dette var en maskin som var veldig følsom på flykontrollene.

Bo 105 var det første helikopteret av denne størrelsen som hadde to motorer, noe som også var et krav for å kunne ta av og lande i tettbebyggede strøk. Dette ga selvsagt høyere sikkerhet sammenlignet med énmotorshelikoptrene, og driftssikkerheten gjorde at det blant annet ble mye brukt i Antarktis.

Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 hadde sin første flytur i 1967. Det ble introdusert på markedet i 1970. Helikopteret ble lisensprodusert i mange land, men størstedelen av produksjonen foregikk i Tyskland og Canada. MBB ble en del av Eurocopter i 1991, og produksjonen av BO 105 fortsatte fram til 2001. MBB BO 105 ble bygget i både sivile og militære versjoner.

Museets helikopter

Da helikopteret var i Norsk Luftambulanses tjeneste, hadde det kjennetegn LN-OSZ og var operativt fra 1984 til 2005. MBB BO 105 CBS er spesialbygget for rednings- og ambulansetjeneste, og kabinen er derfor forlenget med 0,25 meter i forhold til andre modeller. Helikopteret er malt etter Norsk Luftambulanses fargeskjema. LN-OSZ hadde ingen fast base, men ble rotert rundt for å dekke det oppsatte serviceprogrammet for de andre helikoptrene.

Mandag 1. juni 2015 ble LN-OSZ heist ned fra sokkelen utenfor inngangen til Stiftelsen Norsk Luftambulanse i Drøbak for å fraktes til Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Ambulansehelikopteret står utstilt i den sivile utstillingen og skal etter hvert stå sammen med redningshelikopteret Sea King.

BG_web__0000s_0001_Layer-6_square.png

Luftambulansens første helikopter kunne loope og fly i over 400 km/t.

BG_web__0000s_0001_Layer-7_square.png

Helikopteret var i 25 år selve symbolet på et legehelikopter i Norge.

Neste

Cessna 150