Teknisk info

  • Designet år/første flyging: 1935

  • Utstilt fly produsert: 1944

  • Serienummer: 44 70546 C/N: 811

  • Produksjon: Noorduyn Aircraft Ltd, Canada

  • Designer: Robert L. Noorduyn

  • Antall produsert: 903

  • Besetning / passasjerer: 1 (2) / 10 (9)

  • Motor: Pratt & Whitney R-1340-AN1 600 hk

  • Toppfart: 261 km/t

  • Maks flyhøyde: 3.355 m

  • Vingespenn: 15,70 m

  • Lengde: 9,86

  • Høyde: 3,07 m

  • Rekkevidde: 1.500 km

  • Maks take off-vekt: 3.357 kg

 

Noorduyn Norseman Mk. VI

Norseman er et kanadisk en-motors bushfly produsert av Noorduyn Aircraft i perioden 1935–1959. Flyet ble brukt til både til sivile og militære formål. I Norge ble Norseman særskilt viktig som ambulanse- og transportfly langs kysten i årene etter andre verdenskrig.    

 

Norseman er konstruert av Robert B.C. Noorduyn. Det var ment å være et enkelt, robust fly som kunne utnyttes lønnsomt med begrenset utstyr og infrastruktur i ødemarken. Flyet skulle tåle det barske klimaet i Canada og kunne brukes året rundt. For enkelt å kunne laste passasjerer og last, er Norseman høyvinget. Norseman viste seg anvendelig under mange forhold og ble populært over hele verden. Det kunne utstyres med enten hjulunderstell, ski eller flottører. Da produksjonen opphørte 1959, var det bygd i alt 903 fly. Norseman har vært registrert i 68 land og har fløyet både i arktiske og antarktiske strøk.

 

Norseman i Norge

Norseman ble solgt i en rekke militære versjoner etter at verdenskrigen brøt ut i 1939. 25 Norseman ble tildelt Luftforsvaret og ble brukt i «Norseman-vingen» ved 333 skvadron fra 1945 til 1959. Luftforsvaret brukte Norseman til ambulanseflyging, transportoppdrag, havovervåkning og etterretning langs kysten.

 Norseman vil trolig først og fremst bli husket som et livsviktig bindeledd mellom avsidesliggende lokalsamfunn i Nord-Norge og større sentra og sykehus. For alvorlig syke mennesker og kvinner som skulle føde, var Norseman en reddende engel.

Museets fly

Flyet i utstilling er under gjenoppbygging fra det opprinnelige vraket av LN-PAB.

 Flyet er opprinnelig bygd i 1944 og ble brukt av det amerikanske flyvåpenet (USAAF). I 1947 ble flyet registrert på Polarfly A/S i Narvik, og fra 1949 på Widerøe’s Flyveselskap og Polarfly A/S. LN-PAB er Norges første sivilregistrerte Norseman Mk VI. Det ble hovedsakelig fløyet i Nord-Norge. 

I 1952 totalhavarerte flyet under landing på Gavnevann i Finnmark. Flyet traff en landtunge i vannet og tippet rundt. Dette var under den kalde krigen, og flyet var etter sigende ute på oppdrag for norsk militær etterretningstjeneste. Ingen ble skadet ved havariet, men flyet ble liggende som vrak ved Gavnevann i femti år. I 2002 fikk Norsk Luftfartsmuseum og Bodø Luftfartshistoriske Forening lov til å hente det til museet. Gjenoppbyggingen av flyet startet i 2005 og pågår fortsatt. Det er per 2018 lagt ned mange tusen timer.

 I tillegg til flyet i utstilling eier Norsk Luftfartsmuseum også et flygende Norseman som opereres av Norwegian Spitfire Foundation. 

 

 
 
Unknown-3.png

Kystens flygende lokalbåt

Unknown-2.png

Flyet er under restaurering i utstillingen for å kunne vise hvordan arbeidet foregår, i tillegg til å vekke tanker rundt hvor langt en restaurering bør gå.

Unknown-7.png

“Dersom det manglet en sten i urgammelt egyptisk smykke, ville vi ikke drømme om å erstatte den med en ny sten. Men på et transportmuseum forventes det at man skal få se noe mer enn bare flyvrak. Det er en interessant debatt om hvor langt en skal gå i restaureringsprosessen”

Konservator Michael Lofthus