Forsvaret_logo_RGB_sort3.png
 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 11,44 m

  • Vingespenn: 11,31 m

  • Høyde: 4,49 m

  • Maks vekt: 9072 kg

  • Maks hastighet: 1110 km/t

  • Maks høyde: 16 000+ m

  • Rekkevidde: 2500 km med dropptanker

  • Motor: én General Electric J-47-GE-27 aksial turbojet med 2756 kg skyvekraft

    Andre opplysninger

  • Produsent: North American Corperation, California, USA

  • Type: 1-seters jagerbomber/dagjager

  • Bevæpning: seks 12,7 mm Colt-Browning M-3 mitraljøser med 1800 skudd, inntil 907 kg utvendig våpenlast/dropptanker

 

North American F-86 Sabre

North American F-86 Sabre, også kalt Sabrejet, var et transsonisk jagerfly som ble utviklet for det amerikanske luftforsvaret. F-86 ble utviklet i 1940-årene etter avslutningen av andre verdenskrig, og var et av de mest produserte jetdrevne jagerfly i Vesten.

Sabre ble amerikanernes viktigste jagerfly under krigen i Korea, 1950 til -53. Flytypen var under planlegging allerede i 1944, men da amerikanerne fikk kjennskap til erfaringene med de tyske jetjagerne, ble planene lagt om, og flytypen fikk bakoverstrøkne vinger og turbojet med aksial kompressor. Dette ga flyet en hastighet på tett opp mot mach 1 (lydhastigheten).

Sabre F-86 ble produsert i USA og fem andre land, og den ble bygget i et antall på over 8000 i mange varianter. Flytypen var i produksjon fra 1947 til 1961. F-86F var i bruk inntil 1994 (Bolivia) og har sannsynligvis slått de fleste rekorder når det gjelder operativ alder på jetjagere. Jagerbomberen F-86F kom til Norge som erstatning for F-84 Thunderjet. De første 30 F-86F kom i 1957, og frem til 1961 ble det levert totalt 116 fly av denne flytypen. De siste F-86F ble utrangert i 1967 og hugget opp eller levert tilbake til USA. Noen få ble satt til side for museumsformål.

Museets Sabre
Luftforsvarsmuseets F-86F har serienummer 53-1206 fra USAF. Det kom til Norge i 1958 som en del av NATOs våpenhjelpprogram, og flyet hadde en akkumulert flytid på 824 timer da det ble overført til 336-skvadronen på Rygge. Etter kort tid gikk flyet videre til 331-skvadronen i Bodø og fikk påført bokstavkoden FN-D. I 1961 kolliderte FN-D med et annet fly i lufta under luftkamptrening, men skadene var heldigvis små. Året etter ble flyet overført til 338-skvadronen på Ørlandet. Der hørte det hjemme frem til det ble tatt ut av operativ tjeneste i 1966 og lagret. Flyet hadde da oppnådd en flytid på 2774 timer. I 1978 ble det overført til Forsvarsmuseet. Det ble da restaurert og fikk den bemaling og merking det hadde hatt ved 331-skvadronen.

Flyet fremstår i ulakkert aluminium. Luftinntak og 331-skvadronens lyn på skrogsiden er malt i blått. «Fin-flash» i nasjonalfargene på vertikalfinnen. Tegneseriefiguren Dennis vises på venstre skrogside. Kjennetegn og serienummer er i svart. Bæreflatene har Luftforsvarets rondeller på over- og undersiden.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

Sabre er best kjent som USAs første fighter som kunne parere Sovjets MiG-15 i kampene under Koreakrigen.