Forsvaret_logo_RGB_sort3.png
 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 14,38 m

  • Vingespenn: 7,70 m

  • Høyde: 4,01 m

  • Maks vekt: 9333 kg

  • Maks hastighet: mach 1,46 / 1489 km/t i 36.000 ft

  • Maks høyde: 15 790 m

  • Rekkevidde: 2250 km m/dropptanker

  • Motor: 2 x General Electric J-85-GE-13 turbojet m/etterbrenner og 2 x 1850 kg skyvekraft

    Andre opplysninger

  • Produsent: Northrop Corporation, USA.

  • Type: 1-seters lett jagerfly for fotorekognosering

  • Bevæpning: 2 20 mm M-39 maskinkanoner, 4 KS-92 kamera, 2 Sidewinder varmesøkende missiler, 7 våpenstasjoner under vinger og senterline for inntil 2000 kg

 

Northrop RF-5A(G) Freedom Fighter «102»

F-5 Freedom Fighter var et rimelig, lettvekts amerikansk jagerfly som kunne operere fra primitive flyplasser. Flytypen F-5A ble en del av USAs våpenhjelp til sine allierte og Norge ble det første landet til å motta denne i 1964.

Northrops F-5 Freedom Fighter ble utviklet som et lett supersonisk jagerfly/jagerbomber. Flyet hadde enkel avionikk og var lett å vedlikeholde. Prototypen fløy første gang i juli 1959 og resulterte i treningsflyet T-38 og jagerflyet F-5. I 1962 kunngjorde Forsvarsdepartementet i USA at flytypen F-5 var utpekt som våpenhjelp til allierte land. Den ble senere levert til 35 land i flere versjoner. Det ble bygget ca. 800 fly av typen F-5A og F-5B (toseter). RF-5A var en fotorekognoseringsversjon av F-5A. Luftforsvaret kjøpte 16 av de 89 RF-5A som ble produsert.

Da Luftforsvaret i 1963 skulle finne en avløser for jagerflyene Sabre, F-86F og F-86K, falt valget på F-5A/B. Kriteriene som ble lagt til grunn, var at flytypen kunne tilpasses mange ulike luftoperasjoner, var kostnadseffektiv i drift og kunne anskaffes innenfor en fastsatt økonomisk ramme. I 1969 skiftet Luftforsvarets ut 717-skvadronens gamle fly til fotorekognosering, RF-84F, med nye RF-5A. Da 717-skvadronen ble lagt ned i 1979, ble RF-5A overført til 336 skvadron på Rygge flystasjon, som var den siste avdelingen som brukte F-5. RF-5A ble tatt ut av tjeneste sommeren 2000.

Museets Northrop
Luftforsvarsmuseets fly, «102», har serienummer 68-9102 og kom til Norge i juni 1969. Hos 717-skvadronen fikk flyet tildelt kjennetegnet AZ-J.  Det ble tatt ut av operativ tjeneste i 1982 og overført til Luftforsvarets skolesenter på Kjevik som instruksjonsmateriell. Flyet hadde da 2931 timers total flytid. I 1993 overtok Forsvarsmuseet flyet, og det ble en del av Luftforsvarsmuseet i Bodø. Der er det plassert på sokkel i rotunden i Norsk Luftfartsmuseum.

Flyet er i den opprinnelige sølvfargen og polituren fra fabrikken. Det er utstyrt med Luftforsvarets rondeller over venstre og under høyre bæreflate samt på hver side av luftinntaket. «102» er malt i svart på vertikalfinnen. Over nummeret står 336-skvadronens merke, en svale med lyn.

 
Unknown-9.png

Dette jagerflyet er i motsetning til sin bror F-5 A bygget til en fotorekognoseringsversjon.

Unknown-3.png

Flyet ble gitt som en del av våpenhjelpen fra USA under den kalde krigen

 
 
Skjermbilde 2019-02-04 kl. 12.18.49.jpg