Museets Spitfire - et av verdens beste

P4020304.jpg

Museet hadde nylig besøk av verdens fremste tekniske eksperter på Spitfire for å se på tilstanden på vår flyet vårt. Etter to dager med skruing, testing og inspeksjoner var talen klar: Dette er et av verdens best bevarte og originale Spitfire-fly!

Unknown-3.png

“This is better than heaven”

- James Gilmore on seeing the inside of the Spitfire MH350

Tilstanden er bra etter alle årene på museum, men også graden av originalitet imponerte James Gilmore og Martin Overall fra ARCO. I følge dem er det unikt at det er urørt siden det sluttet å fly på 50-tallet, og det fremstår slik det gjorde da den ble flydd av flygerne under 2. verdenskrig. Innvendig er det i følge ekspertene som å åpne den hellige gral, siden det er som en 75 år gammel tidskapsel. Flyet ikke har blitt modifisert eller pusset opp på noe måte, noe som svært ofte er tilfellet med så gamle fly. I tillegg er flyet i utmerket stand.

- Det er faktisk så strøkent og komplett at hvis vi fyller på bensin og kobler til batteriet, så kommer den til å starte, konstaterte Gilmore smilende etter gjennomgangen.

Viktig inspeksjon

Bakgrunnen for inspeksjonen er at museet lenge har ønsket å få eksterne eksperter til å se på flyet grunnet manglende spesialisert kompetanse på denne flytypen. I tillegg er dette et av de mest sentrale flyene i samlingen noe som gjør det ekstra viktig for museet å forsikre seg om at flyet har det bra. At det får en teknisk vurdering fra verdens fremste spesialister, gir en ekstra trygghet i forhold til tilstand, og gir også en ekstra verdi til flyet.

- Det er klart det er ekstra artig å få en slik rapport som fastslår at vi sitter på en av verdens best bevarte Spitfire-flymaskiner. Og på et slikt historisk signifikant fly i tillegg, sier Anders Utgård leder for Luftforsvarsmuseet.

Mye av jobben med å ta vare på historien er å passe på at gjenstandene i samlingene er ivaretatt,
og ikke forringes eller går i stykker. For å ha oversikt over den tekniske tilstanden til flyene er det noen ganger nyttig å få eksperthjelp utenfra.

P4020297.jpg

P4020324.jpg

The aircraft restorations Company

Luftforsvarsmuseet engasjerte ARCO som er det mest kjente og populære selskapet innenfor historisk luftfart, til å gjennomføre tilstandsvurdering på  begge Spitfire, PL979 på Gardermoen og MH350 i Bodø. I tillegg har de også sett på
Single Otter i Bodø. The Aircraft Restoration Company (ARCO) er noen av verdens absolutt fremste tekniske eksperter flygende fly fra 2. verdenskrig og på Spitfire spesielt. De har restaurert og gjenoppbygget over 25 flygende Spitfire, i tillegg til andre fly og er basert på Duxford i England.