Prøvde vingene på historisk perle

 
IMG_6251.jpg

Ti år etter det tyske flyet ble hevet opp av vannet, kunne det endelig trilles ut i frisk luft og prøve vingene. - Det er en milepæl, sier sjef for Luftforsvarsmuseet Anders Utgård.

Flyet har vært til restaurering på verkstedet hos Norsk Luftfartsmuseum siden 2009, hvor det har blitt lagt ned tusenvis av arbeidstimer. I dag kunne man endelig feste på de største delene, nemlig vingene. - Målet med dagen var å få festet på vingene før lakkering, slik at man kan gjøre eventuelle justeringer før finalen, og det gikk heldigvis bare fint. Guttene på verkstedet her har gjort et godt og nøyaktig stykke arbeid, fastslår Utgård.

Målet er at flyet skal kunne komme i utstillingen i løpet av 2020. - Vi håper at det kan komme inn allerede i januar, men det er skummelt å si, så vi sier neste sommer for å være sikker, sier Utgård og legger til; - Det er mange som gleder seg til dette på grunn av at flyet er så unikt på verdensbasis, og ikke minst så har det en veldig spennende historie.

 
Dette var Luftwaffes viktigste fly under andre verdenskrig, og dermed en viktig del av fortellingen om Norge
— Anders Utgård, Major Luftforsvarsmuseet
 
Vingene skal endelig monteres på. Det er sjarmøretappen vi holder på med nå, det er stas, sier Anders Utgård.

Vingene skal endelig monteres på. Det er sjarmøretappen vi holder på med nå, det er stas, sier Anders Utgård.

Konservator Michael Lofthus prøver å justere vingen på plass

Konservator Michael Lofthus prøver å justere vingen på plass

 
 

Var med i angrepet på Norge

Den tyske piloten var knappe 20 år, da han fikk problemer med motoren og måtte nødlande i havet utenfor Rørvik i 1943. En bonde som så dette, rodde ut for å redde piloten fra å drukne. Men da tyskerne kom tilbake og i tillegg ville vite hvor flyet hadde gått ned, fant bonden ut at han hadde gjort nok. Han pekte søkemannskapet i motsatt retning og tyskerne fant aldri flyet. dermed kunne det heves med frivillig innsats i 2009 med tanke på restaurering i Bodø.

- Man kan ikke fortelle historien om andre verdenskrig og angrepet på Norge uten å ha med begge sidene, så det er viktig at vi har med Luftwaffes viktigste fly, nemlig Messerschmitten, i følge Utgård.

 
Det er en stund siden Messersschmitt Bf109 “Gul 3” så dagens lys

Det er en stund siden Messersschmitt Bf109 “Gul 3” så dagens lys

 

Få på verdensbasis

Det ble bygget 36.000 slike jagerfly før og under krigen, men bare noen titalls er igjen på verdensbasis, og få så komplette og originale som det som snart er ferdigstilt. Den frivillige innsatsen som er lagt ned, har sørget for en svært høy grad av bevaring av originale deler på flyet, kan Anders Utgård fortelle. På grunn av korrosjon har dette vært en tidkrevende jobb. Det er også lagt ned enormt mye arbeid på at dette skulle bli et teknisk riktig og tilnærmet operativt fly, i følge de frivillige på Bodø Luftfartshistoriske forening.

- Det skal være mulig å åpne opp og se hvordan teknologien fungerte, som et dokument for ettertiden. Det er tidkrevende, men det hadde aldri falt oss inn og ikke gjort det indre like historisk korrekt som på utsiden. Vi lager ikke å lage noe utstillingsdukke, avslutter Kjetil Lunde i BLHF fast og bestemt.

Les mer om våre samarbeidspartnere og restaureringsprosjekter her

 
Under redningsaksjonen i 2009

Under redningsaksjonen i 2009

Cockpiten var overtatt av andre levende vesen

Cockpiten var overtatt av andre levende vesen

Slik fant dykkerne flyet

Slik fant dykkerne flyet

Tina Andersen