Teknisk info

  • Designet år / første flyging: 1950/1950

  • Utstilt fly produsert: 1961

  • Replika eller ooriginal: original

  • Produksjon: Piper Aircraft Corporation, USA

  • Opprinnelsesland: USA

  • Designer/ingeniør: Piper Aircraft

  • Antall produsert: 9490

  • Antall gjenværende i dag: ukjent

  • Besetning/passasjerer: 1 pilot, 3 passasjerer

  • Toppfart: 193 km/t

  • Maks flyhøyde: 3 660 m

  • Motor: 1 x 4-sylindret Lycoming O-235-C1B

  • Dimensjoner: vingespenn 9,14 m

 

Piper PA-22 Colt

Piper er et lett sports- og kommunikasjonsfly utviklet av amerikanske Piper Aircraft Coporation.

Firmaet har produsert en lang rekke populære privatfly frem til begynnelsen av 90-tallet, da firmaet havnet i økonomiske vansker. Etter dette har produksjonen av fly vært innskrenket til et minimum, og selskapet har frem til i dag hatt en rekke eiere. En av flyfabrikkens tidlige suksesser, Piper Super Cup, dannet grunnlaget for senere modeller, som Tri-Pacer og Colt. Dette var modeller der flykroppen besto av en stålramme trukket med duk. Piper satset på slutten av 1950-tallet mer og mer på flyskrog bygget i metall.

I 1960 hadde Piper utviklet et rimelig fireseters fly i metall, Piper Cherokee. Denne modellen var ment å konkurrere i det attraktive markedet for skolefly. Produksjonen av Cherokee ble imidlertid sterkt forsinket, og Piper måtte ha en midlertidig erstatning. Fabrikken valgte da å basere seg på Tri-Pacer og utviklet Colt. Piper PA-22-108 Colt ble et rimelig toseters sports- og skolefly, der flygerne sitter side ved side. Flyet kunne i ulike utgaver leveres med alt av navigasjonsinstrumentering.

Colt ble introdusert i 1960 og bygget i 1827 eksemplarer før produksjonen stanset i 1963.

Museets Colt
Museets Piper Colt, LN-BND, har serienummer 22-8947 og rullet ut fra fabrikken i 1961. Det ble registrert i Norge i februar 1962 og har senere hatt en lang rekke norske eiere. Ragnar Johnsen kjøpte flyet i 1986, og det var et vanlig syn på himmelen over Bodø inntil det ble ødelagt på flyplassen under en storm i 1992. Flyet hadde da totalt 5004 timer i lufta. Det ble restaurert av Johnsen før han ga det som gave til Norsk Luftfartsmuseum.