Logo Forsvaret

 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 14,5 m

  • Vingespenn: 10,3 m 

  • Høyde: 4,6 m

  • Maks vekt: 12 953 kg 

  • Maks hastighet: 1093 km/t

  • Maks høyde: 13 900 m

  • Rekkevidde: 3540 km m/utvendige tanker

  • Motor: en Curtiss-Wright J65W-7, med 3541 kg skyvekraft

    Andre opplysninger

  • Produsent: Republic Aviation Corporation, USA.

  • Type: 1-seters taktisk fotorekognoseringsjager.

  • Bevæpning: fire 12,7 mm Colt-Browning M-3 mitraljøs

 

Republic RF-84F Thunderflash

Republic RF-84F Thunderflash var i sin tid et av de mest benyttede fotoflyene i NATO. Luftforsvaret brukte til sammen 31 Thunderflash mellom 1956 og 1964.


Med en robust konstruksjon som tålte stor påkjenninger (11,3 G), stor rekkevidde og seks utmerkede kameraer i neseseksjonen ble flytypen populær i mange land. Thunderflash var en rekognoseringsutgave av F-84F Thunderstreak, og det første flyet av typen var i lufta i begynnelsen av 1952. Mellom 1955 og 1958 ble det produsert til sammen 715 fly, hvorav 386 ble levert til forskjellige land i NATO som våpenhjelp.

Flytypen ble tildelt 717 Fotorekognoseringsving, som samtidig fikk status som fullverdig skvadron. RF-84F var operativ i Luftforsvaret til 1970, da alle flyene var faset ut til fordel for RF-5A. Thunderflash var i tjeneste midt under den kalde krigen og var NATOs øyne på nordflanken.

«Kamerarommet i flyets nese kunne også brukes til annet enn taktiske forhold – temperaturkontrollen i kamerarommet gjorde det mulig å frakte ferske reker og krabber fra Ørland og Lista når det skulle være skvadronsfest på Rygge.»

Luftforsvarsmuseets Thunderflash

Luftforsvarsmuseets RF-84F har serienummer 51-17047 og kom til Sola i mai 1956 og hadde da mindre enn 11 timers flytid. Flyet har hatt kjennetegnene T3-A og AZ-A. Etter en kummerlig tilværelse i 20 år på Værnes flystasjon som forsøksobjekt for ABC-formål ble vraket overført til Forsvarets flysamling. Før åpningen av Luftforsvarsmuseet i 1995 ble flyet restaurert og supplert med blant nnet nødvendig kamerautstyr.


Flyets nese-, cockpit- og vingeseksjon er utstilt. Skroget er malt i en blå farge med sølv på undersiden. Kjenningsbokstaver er malt i hvitt på hver side av nesepartiet.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

Ble også kalt strykejernet eller fotoflash.

BG_web__606839_square_600.png

Thunderflash var et krevende fly å operere, både teknisk og operativt.