Logo Forsvaret
 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 7,3 m

  • Vingespenn: 9,0 m 

  • Høyde: 2,7 m 

  • Maks vekt: 840 kg

  • Maks hastighet: 167 km/t 

  • Maks høyde: 4270 m

  • Rekkevidde: 490 km

  • Motor: 1 Gipsy Major 1, 130 hk

    Andre opplysninger

  • Produsent: de Havilland Aircraft Company, England

  • Type: 2-seters skolefly

 

De Havilland DH 82 Tiger Moth

Flyfabrikken de Havilland hadde på 1920- og 1930-tallet stor suksess med sine lette småfly, både på det sivile og på det militære markedet. DH 82 Tiger Moth var spesielt beregnet som militært skolefly.

Flytypen var utstyrt med en ny type motor, montert med hengende sylindre, noe som ga uhindret sikt fremover. Tiger Moth fløy første gang i 1931 og ble tatt i bruk som skolefly av RAF året etter. Etter andre verdenskrig stanset produksjonen på i overkant av 9500 eksemplarer. Anslagsvis 250 veteranfly av typen Tiger Moth, spredt over hele verden, er fremdeles flybare.

Hærens Flyvemaskinfabrikk på Kjeller fikk lisens for bygging av 17 DH 82 Tiger Moth i 1933 og 21 DH 82A fra 1935. Hærens flyvåpen brukte flyene til grunnleggende trening, blindflyging, nattflyging og som bombefly. Ett fly fikk montert en frontmitraljøse. Flyene var fordelt til militære avdelinger på Kjeller, Værnes og Bardufoss.

Museets Tiger Moth
Luftforsvarsmuseets fly er en gave fra RAF. Det var øremerket Luftforsvarets tekniske skole på Kjevik til undervisningsformål. Flyet er av typen DH 82A Tiger Moth II med konstruksjonsnummer 88210. Det ble i 1975 vist på flystevnet på Rygge og deretter overført til Forsvarets flysamling. Flyet har aldri gjort aktiv tjeneste i Norge og er i utstillingen gitt det fiktive nummeret 141.

Skrog og vinger er lakkert mørk grønn. Det er bånd i nasjonalfarger over og under bæreflatene samt på sideroret. Registreringsnummeret er i hvitt.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

Britisk todekker skolefly med plass til to flygere.

BG_web__606839_square_600.png

Flere er fortsatt i bruk som veteranfly.