Stories from Cold War Hotspots

• Norsk Luftfartsmuseum 35b Børtindgata 8004, Bodø Norway (map)

Intervjuboksen står plassert i Rotunden, og er lett tilgjengelig når du går inn i museet.
Foto: Norsk Luftfartsmuseum

Stories from Cold War Hotspots

Intervjuboksen er tilbake i Bodø etter sin Europa turne. Bli med på en unik mulighet til å dele dine personlige fortellinger og refleksjoner om den kalde krigen.

Vi startet opp vårt internasjonale prosjekt Stories from Cold War Hotspots i april 2023 på museet. Dette spennende prosjektet har siden april samlet inn fortellinger, minner og refleksjoner om den kalde krigen fra publikum over hele Europa. Vi ønsker å forstå hvordan denne historiske perioden har påvirket oss alle på unike måter, og formet både oss og samfunnene vi lever i.

Vi ønsker å samle inn fortellinger gjennom en innovativ metodikk hvor du blir filmet i vår intervjuboks. Denne metoden vil gi deg rom til å reflektere fritt om de temaene du syns er viktige og forbinder med den kalde krigen. Vi vil bruke dine bidrag til ytterligere forskning på hvordan den kalde krigen har formet Europa, både i fortiden og hvordan den fortsatt påvirker nåtiden.

Prosjektet er et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum, Bodø2024 og fem partnermuseer i Estland, Danmark, Tyskland og Skottland.

Gjennom de siste fem månedene har vi sendt intervjuboksen rundt mellom de ulike partnermuseene og intervjuet besøkende om deres minner fra den kalde krigen. Nå er intervjuboksen tilbake i Bodø på museet.

Vi har samlet inn omkring 450 fortellinger så langt, og vi ønsker nå å høre norske perspektiver og fortellinger om hva konflikten betød i Norge, hvilken påvirkning den har hatt og hva den kanskje fortsatt betyr i dag, over 30 år etter Sovjetunionens oppløsning. Når innsamlingsperioden er over vil det selekteres ut materiale, som videre blir brukt til å lage en utstilling i 2024.

Som deltaker vil du ha muligheten til å dele dine fortellinger og refleksjoner om den kalde krigen med oss, og være en del av en viktig diskusjon om vår verdenshistorie. Dette er en unik mulighet til å hjelpe oss med å forme vår forståelse av den kalde krigen og den betydning for oss alle!