Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: millitære

  • Lengde: 9,44 m

  • Vingespenn: 12,48 m

  • Høyde: 3,54 m

  • Maks vekt: 2100 kg

  • Maks hastighet: 227 km/t

  • Maks høyde: 5900 m

  • Rekkevide: 850 km

  • Motor: en 9-sylindret luftavkjølt Bristol Jupiter VI A stjernemotor, 450 hk

    Andre opplysninger

  • Bevæpning: én fast og én bevegelig Colt 7,92 mm mitraljøse, 250 kg bombelast

  • Konstruksjon: Fokker Aircraft Company, Amsterdam, Nederland

  • Lisensproduksjon: Hærens Flyvemaskinfabrikk, Kjeller

  • Type: toseters biplan speide- og bombefly

 

Fokker CVD

Fokker CV er en toseters dobbeltdekker, konstruert av Anthony Fokker, og den ble lansert i 1924. Dette var verdens første militære multirollefly, og det kunne tilpasses ethvert militært oppdrag ved å bytte øvre vinge og/eller motor.

Flyet ble en stor eksportsuksess og ble solgt til eller lisensprodusert i et dusin land, inkludert Norge. Til sammen ble det bygget i mer enn 850 eksemplarer. Flyets popularitet skyldtes i hovedsak at det var lett å vedlikeholde og svært allsidig. To typer standard øvre vinger ble produsert. Med «D»-vingen på 12,48 meter kunne flyet brukes som jager- og rekognoseringsfly eller til artilleriobservasjon. Med «E»-vingen (15,3 m) kunne flyet tilpasses rekognoserings- eller bombeoppdrag.

Hærens flyvåpen kjøpte fem Fokker CV-E i 1927. Kjøpet ga også rettighetene til lisensproduksjon av ytterligere 42 fly. Fram til 1939 ble det bygget 15 CV-E og 27 CV-D ved flyfabrikken på Kjeller. Etter 1934 fikk CV-D sterkere motorer (Armstrong Panther) bygget på lisens i Norge. 9. april 1940 var førti Fokker CV fremdeles intakte. De ble benyttet til rekognosering og lett transport under kamphandlingene, spesielt i Nord-Norge.

Museets Fokker

Luftforsvarsmuseets Fokker CV-D «349» var byggenummer 133 ved flyfabrikken på Kjeller og ferdig i 1931. Flyet tilhørte da flyskolen på Kjeller og deltok i kampene i Sør-Norge i 1940. Da utførte flyet en del rekognoseringstokt, hovedsakelig om morgenen og om kvelden når de raskere tyske flyene ikke var så aktive. Fokker 349 evakuerte 15. april 1940 til Sverige, der det ble overtatt av svenske myndigheter. I 1942 fikk flyet sivil registrering, SE-ALS. I 1949 ble flyet gitt som gave til Luftforsvaret, fløyet hjem til Norge, restaurert og etter hvert gitt tilbake sitt opprinnelige utseende.

Skrog og vinger er i mørk grønn farge. Over og under vingene er det bånd i nasjonalfarger samt på sideroret som også er merket «C.V.D/450 JUP». Registreringsnummer er malt i hvitt på hver side av skroget. Motordekselet er i polert aluminium.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

Verdens første multirolle-fly.

BG_web__606839_square_600.png

Det allsidige flyet deltok blant annet i kampene om Norge i 1940.

 
Skjermbilde 2019-02-04 kl. 12.31.28.png