Unknown-6.png

Teknisk info

Designet år / første flyging: 1928 (prototype) / 1929

Utstilt fly produsert: 1997 til 2004

Replika eller original: replika

Produksjon: Norsk Luftfartsmuseum

Opprinnelsesland: Finland

Designer/ingeniør: K.W. Berger og A. Järvinen

Antall produsert: 38

Antall gjenværende i dag: 2 på museer i Vantaa og Kotka i Finland

Besetning/passasjerer: 1 pilot, 1 passasjer

Toppfart: 154 km/t

Maksimal flyhøyde: 3300 m

Skjermbilde 2019-02-05 kl. 20.16.26.png
 

I.V.L. Sääski II “Måsen”

Gidsken Jakobsen kom fra Narvik og var Norges andre kvinnelige flyger. Hun regnes som en av de største personligheter innen norsk luftfart og var en kvinne som trosset både kjønnsrollemønstre og geografiske barrierer.

Jakobsen tok flysertifikatet da hun var 20 år, og kom inn som den beste av de ti som gjennomførte utdannelsen. Hun stod senere bak dannelsen av tre flyselskaper, som hun selv delvis ledet og eide. Gidsken var også kjent som en uredd flyger og var den første til å fly Norge på langs fra Narvik til Horten. Den 35 dager lange ferden med «Måsen» gjennom hardt vintervær gjorde henne nokså berømt og beryktet.

Gidsken kjøpte dette første flyet sitt Sääski II i Finland i 1929, og det ble starten på flyselskapet Nord-Norges Aero. Selskapet var i drift i årene 1929 til 1936, og Gidsken Jakobsen var i denne tiden eier av flere fly.

Flyfabrikken Osakeyhtiö Sääski ble etablert i 1928 for å utvikle og produsere det lette sports- og skoleflyet Sääski. Konstruktørene var K.W. Berger og A. Järvinen. Etter at det første flyet var gjort ferdig av et innleid verksted, ble produksjonen flyttet til den finske stats flyfabrikk, I.V.L. Finsk flyindustri slet tungt i 1929. Produksjonen av Sääski-fly var et krisetiltak for å holde folk i arbeid. Det finske flyvåpenet var i praksis I.V.L.s eneste kunde. Det finske luftforsvaret kjøpte inn et antall fly for å bruke dem som skolefly, og tollmyndighetene brukte Sääski for å kontrollere grensa mot Østersjøen.

Sääski var spesielt beregnet for flyging på steder der man bare sporadisk kunne bruke hjulunderstell. Flyet var derfor normalt utstyrt med flottører eller ski. I Jane’s, fra 1929, står det at skiene var av en helt ny design og patentert av Osakeyhtiö Sääski. I tillegg kunne flytypen raskt konverteres til ambulansefly.

Museets Sääski


Museets Sääski er en kopi av Jakobsens fly, «Måsen». Det er en replika bygget ved museet av Ivan Kristiansen og Halvor Nilsen mellom 1997 og 2004. Grunnlaget var tegninger og fotografier fra finske museer.

 
 
BG_web__0000s_0001_Layer-6_square.png

Det første flyet som fløy Norge på langs.

Unknown-7.png

Måsen har blitt et ikon, kjent for å være flyet til en særdeles sterk kvinneskikkelse i norsk luftfartshistorie, nemlig Gidsken Jakobsen.

Skjermbilde 2019-02-05 kl. 20.16.02.png