Teknisk info

  • Designet år: 1986

  • Utstilt fly bygget: 1994

  • Produsent: Rans Inc. USA / selvbygger

  • Opprinnelsesland: USA

  • Antall produsert: 215

  • Designer: Randy Schlitter

  • Besetning/passasjerer: 1 pilot

  • Tomvekt: 200 kg

  • Maksvekt: 310 kg

  • Vingespenn: 6,71 m / Rans S-9B: 6,4 m

  • Lengde: 4,78 m / Rans S-9B: 6,2 m

  • Motor: 1 Rotax 582 (64 hestekrefter)

  • Toppfart: 220 km/t

  • Maks flyhøyde: 4.100 m

  • Høyde: 1,25 m

  • Rekkevidde: 338 km

 

Rans S-9B Chaos

Rans S-9 Chaos er et amerikansk akrobatfly utviklet i 1986. Flyet ble solgt som rimelig byggesett til selvbyggere. Det er populært over hele verden og brukes i tillegg til akrobatikk som sports- og fritidsfly.

Museets fly


Flyet er satt sammen av elektroingeniør og flyentusiast Reidar Berntsen fra Tønsberg. Etter 1800 arbeidstimer sto flyet klart i 1994. Det ble godkjent for bruk og registrert som LN-SIN. Berntsen fløy selv flyet, som ble et populært innslag på luftakrobatikk- og flyshow i Sør-Norge.

Rans S-9B er en modifisert versjon av standardutgaven Rans S-9. Nesen er forlenget og sideroret flyttet lenger bak for bedre stabilitet. I 2012 designet Berntsen nye og kortere vinger spesialtilpasset for å dokke fallskjermhoppere med vingedrakt i lufta. LN-SNI er det første og trolig eneste fly i verden som har vært godkjent til denne typen bruk. Fallskjermhopperen griper tak i håndtak på vingen og henger der. Den ekstra vekten av fallskjermhopperen bæres av hopperens vingedrakt, mens flyet bare bidrar med fremdrift.

På grunn av endringene fra standardutgaven ønsket Luftfartstilsynet at en B ble tilføyd typebetegnelsen på Berntsens fly. Den opprinnelige Rans S-9 ble dermed til den Rans S-9B vi har her i utstillingen.

Etter tjue år og 350 flytimer ble LN-SNI tatt ut av bruk i 2014. Flyet var et par år utstilt på Sandefjord lufthavn, Torp, før Berntsen donerte det til Norsk Luftfartsmuseum i 2016.

 
BG_web__0000s_0001_Layer-7_square.png

Første og trolig eneste fly i verden godkjent for å dokke fallskjermhoppere i fritt fall på vingene.

Unknown-7.png

Flyet ble også brukt i romantisk sammenheng, ved at det tegnet røyk-hjerter i lufta i brylluper.