I 1939 designet ingeniør Birger Hønningstad et lite høyvinget fly for Widerøes Flyveselskap, laget for ambulansebruk i vanskelig tilgjengelige områder i Norge. Flyet kunne frakte to sykebårer og bruke hjul, ski eller flottører som understel. Arbeidet stoppet under krigen (1940–45), men ble tatt opp igjen i 1947. Hønningstad C5 Polar fløy første gang i juni 1948, og ble testet av Kaare Friis-Baastad fra Widerøe. Flyet fikk god omtale og passet godt til norske forhold, men produksjonen stoppet da Norge ble med i NATO og fikk Norseman-fly som våpenhjelp. Polar ble derfor et unikt fly.
Etter sertifisering fikk flyet registreringsnummer LN-DBW og tilhørte Widerøe fram til 1958, da det ble solgt til Mjøsfly i Brumunddal. Flyet ble brukt blant annet i Antarktis og til taxiflygning i Nord-Norge. Det skiftet eiere flere ganger før det ble ødelagt i en storm i Bodø i 1971. Etter lagring ble det solgt til Norsk Flyhistorisk Forening og gitt til Norsk Teknisk Museum. Flyet er restaurert i Bodø og utlånt til Norsk Luftfartsmuseum.
Hønningstad C5 Polar
C5 Polar ble bygget i Norge og spesielt tilpasset norske forhold, slik at den kunne lande på både vann, land og snø.
-
Designet år / første flyging: 1939/1948
Utstilt fly produsert: 1939–48
Replika eller original: Original
Produksjon: Norsk Flyindustri AS
Opprinnelsesland: Norway
Designer/ingeniør: Birger Hønningstad
Antall produsert: 1
Antall gjenværende i dag: 1
Besetning/passasjerer: 2 besetning, 5 passasjerer
Toppfart som landfly: 240 km/t
Som sjøfly: 220 km/t
Maks flyhøyde landfly: 5.480 m
Som sjøfly: 4575 m
Bilde av cockpit
En padleåre var festet til flottørene for å manuelt kunne manøvrere flyet etter landing og for å skyve fra land der det ikke var brygge.
Det var også mulig å bytte ut flottørene med understell med ski på C5 Polar.