Consolidated PBY-5A Catalina
Consolidated Catalina er luftfartshistoriens mest kjente maritime patruljefly. Flybåten med kallenavnet «Katta» viste seg å bli den mest allsidige og mest brukte maritime patruljebomberen under andre verdenskrig.
De norske maritime flyskvadronene 330 og 333 ble utstyrt med Consolidated Catalina under andre verdenskrig. Oppdragene var havovervåkning, ubåtjakt, konvoibeskyttelse og transport av agenter til og fra norskekysten. 330-skvadronen fikk til sammen syv fly av amfibietypen PBY-5A i juni 1942, før disse igjen ble skiftet ut med Short Sunderland. PBY-5A erstattet skvadronens Northrop N-3PB. I november 1942 forsvant en Catalina sporløst med ni manns besetning. Flytypen Catalina var i bruk i Luftforsvaret fram til 1961.
Prototypen PBY-1 var klar i 1935, og U.S. Navy tegnet kontrakt for levering av 60 fly. Flytypen ble raskt utviklet med bedre bevæpning og sterkere motorer. I 1940 var flybåten PBY-5 klar for levering, mens amfibieversjonen PBY-5A kom året etter. Da produksjonen stoppet i 1945, var det blitt bygget om lag 3500 eksemplarer av alle typer PBY.
Luftforsvarets Catalina
Luftforsvarsmuseets Catalina er opprinnelig av typen PBY-6 (serienummer BU 46645) bygget i 1945 for U.S. Navy. Den ble senere solgt til private eiere og gjorde blant annet tjeneste i Canada som brannbomber (C-FIZO). Etter opprettelsen av Luftforsvarsmuseet ble flyet anskaffet og bygget om til en PBY-5A. Det ble gitt samme bemaling og merking som 330-skvadronens (GS)X. Flyet inngår i utstillingen ved Norsk Luftfartsmuseum og er et symbolsk minne over flymannskapene som omkom med flytypen under andre verdenskrig og flyulykker etter krigen.
Flyet er malt i RAF Coastal Commands fargeskjema (Temperate Sea Scheme) med kamuflasjemønster på oversiden i fargene «dark slate grey» og «extra dark sea gray». Undersiden av skroget er i «sky«. RAF-rondell med gul «outline» er plassert under cockpitvinduene, og flyets individuelle bokstav X er malt i matt rød farge på hver side av akterskroget. Serienummeret på haleflaten er i svart.
-
Designet år / første flyging: 1950/1950
Utstilt fly produsert: 1961
Replika eller original: original
Produksjon: Piper Aircraft Corporation, USA
Oprinnelsesland: USA
Designer/ingeniør: Piper Aircraft
Antall produsert: 9490
Antall gjenværende i dag: ukjent
Besetning/passasjerer: 1 pilot, 3 passasjerer
Toppfart: 193 km/t
Maks flyhøyde: 3660 m
Motor: 1 x 4-sylindret Lycoming O-235-C1B
Dimensjoner: vingespenn 9,14
Observasjonsplass Også karakteristisk for dette amfibieflyet er de vinduene på hver side som kan minne om fiskeøyne. Det var en observasjonsplass hvor personellet satt i skytterposisjon og lette etter ubåter. Vinduene kan åpnes, og det sies at personellet ombord noen ganger slang ut en fiskestang herfra når flyet var på sjøen. Vinduene kunne også brukes til å sette i land agenter under krigen.
Hevede vinger. Vingene på Catalina er hevet over flykroppen, som er viktig for å holde motorene unna vannet. Catalina er mye brukt som en «vannbomber» under skogbranner, og var ett av flytypene som ble brukt under brannene i Australia i 2019.
Catalina amfibiefly kunne lande land og vann. Understellet ligner på det av en båt.
Catalina amfibiefly kunne lande land og vann. Understellet ligner på det av en båt.