Focke-Wulf Fw 190 A-3/U3 «Svart 3»
Focke-Wulf Fw 190 er et tysk jagerfly som kombinerer faktorer som høy ytelse, gode flyegenskaper, strukturell integritet og enkelt vedlikehold under kampforhold.
Flyet var første gang på vingene i juni 1939 og var i operativ tjeneste fra mars 1941. Blant flygere ble Focke-Wulf Fw 190 ansett for å være tyskernes beste jagerfly under andre verdenskrig. Flyet var i en lengre periode raskere og mer manøvreringsdyktig enn noen alliert motstander. De allierte fikk et likeverdig fly først da Spitfire Mk IX ble operativ sent i 1942. Det antas at mer enn 19 500 Focke-Wulf Fw 190 ble produsert av flyfabrikker over hele Tyskland i løpet av andre verdenskrig.
Museets Focke-Wulf
Luftforsvarsmuseets Focke-Wulf Fw 190 A-3 ble bygget i 1942 ved fabrikken Ago i Ochersleben. Flyet ble tildelt jagerbomberavdelingen Jagdgeschwader 5 (JG 5) «Eismeer». Flyet var stasjonert på Herdla utenfor Bergen og i Alta før skvadronen ble overført til Petsamo i Finland. Den 5. oktober 1943 tok feldwebel Hans Gunther Kleemann av med «Svart 3» fra Petsamo med oppdrag i Finnmark. Etter å ha kommet inn i tette snøbyger og gått tom for drivstoff hoppet Kleemann ut i fallskjerm. Flyet tok bakken vest for Kongsfjord. I 1986 ble det som var igjen av vraket, hentet ned fra fjellet for å bli restaurert og innlemmet i Forsvarsmuseets flysamling. Restaureringen er gjennomført i USA og Norge.
Oversiden av vinger og skrog er malt i grågrønn (RLM 74) og gråfiolett (RLM 75). Vingene har i tillegg grå (RLM 02) og skroget gråblå (RLM 76) farge. Spinneren har fargene gul (RLM 27) og svartgrønn (RLM 70). Bunnplaten under motoren og sideroret er malt i gul (RLM 04) og undersiden av skroget i lys blå (RLM 76). Tallet 3 er malt på skrogsidene i svart med hvit kant.
-
Status: i utstillingene
Kategori: millitære
Lengde: 8,84 m
Vingespenn: 10,49 m
Høyde: 3, 95 m
Maks vekt: 3300 kg (tom), 4900 kg (lastet)
Maks hastighet: 480/635 km/t
Maks høyde: 12 300 m
Rekkevidde: 900 km
Motor: BMW 801D-2, dobbel 14-sylindret luftavkjølt stjernemotor, 1730 hk
Andre opplysningerProdusent: Focke-Wulf Werke, Bremen, Tyskland
Type: 1-seters jagerbomber
bevæpning: to 7,92 mm MG 17 mitraljøser og To 20 mm MG 151 maskinkanon
Den røde pinnen på vingen er en indikator som viser at hjulene er slått ut. Når den stod opp var det trygt for pilotene å lande.
Cockpit
Sort og hvitt. Det var en del av sikkerheten på flyplassene at man skulle kunne se om motorene var i gang. Det var mye støy og da kunne man ikke høre det hvilke fly som var i gang. I moderne ble det brukt gule propelltupper.
Ekstra kjølevifte. Focke Wulf har en ekstra kjølevifte fordi den var laget strømlinjeformet, og dermed var det ganske lite luftinntak foran
Tyskernes regjerte lenge med jagerflyet Focke-Wulf under andre verdenskrig. «Slakterfuglen» ble det vanligste økenavnet på denne nye tyske jageren som skapte store problemer for de allierte. Etter 1943 ble det det viktigste taktiske angrepsflyet i Luftwaffe.
Fra pilot til erotikk-grunder Beathe Uhse var den første og eneste kvinnelige stuntpiloten i Tyskland i 1930-årene. Hun fløy i Hitlers Luftwaffe, fløy verdens første jetfly og åpnet verdens første sexleketøysbutikk. Etter krigen kunne hun ikke lenger jobbe som pilot, så hun startet med svartebørsvirksomhet. Her lærte hun av samtaler med andre kvinner om deres dilemma: på den ene siden deres behov for seksualitet, på den andre siden ønsket om ikke å ville få barn på grunn av hjemløshet og frykt for fremtiden. Uhse publiserte en brosjyre om prevensjon og solgte snart både kondomer og ekteskapsbøker. I 1951 startet hun "Versandhaus Beate Uhse" med to ansatte, bedriften som ble til den suksessrike Beate Uhse kjeden.