Junkers Ju 88 A-4
Junkers Ju 88 ble for tyskerne det flytypen Mosquito var for britene: et meget anvendelig fly i mange ulike roller.
Ju 88 var opprinnelig konstruert som et høyhastighets bombefly. Prototypen var på vingene i 1936, og flytypen var operativ i 1939. I løpet av andre verdenskrig ble det laget ti ulike varianter, som for eksempel bombefly, nattjager, rekognoseringsfly, stupbomber, torpedobomber og nærstøttefly for Hæren. Det ble bygget over 15 000 eksemplarer av Junkers Ju 88.
Luftforsvarsmuseets Junkers Ju 88 har tilleggsbetegnelsen A-4. Denne flytypen ble produsert fra 1942 og ble videreutviklet for angrep på skipstrafikk. Tyskerne hadde mange skvadroner med Ju 88 i Nord-Norge. Hovedoppgaven var bombing av de allierte konvoiene som gikk mellom Storbritannia og Murmansk, blant annet var flytypen medansvarlig for senking av 32 allierte handelsskip i konvoi utenfor Finnmarkskysten på under to måneder.
Museets Junkers
Det utstilte flyet hadde kjennetegnene 4D+AM og var i 1942 stasjonert på Banak. Etter angrep på de to russiske marinefartøyene Kiev og Occident, 17. april 1942, gikk flyet tomt for drivstoff på turen tilbake til Banak. Mannskapet på fire hoppet ut i fallskjerm i nærheten av Hammerfest, og flyet havarerte ved Gardevarre innenfor Smørfjord.
Flyet er utstilt tilnærmet slik det ble funnet ved Gardevarre. Malingen er slitt etter 40 års vær og vind, men har opprinnelig hatt det originale splintkamuflasjemønsteret RLM 70/71 med underside i matt svart. Svarte kjennetegn med hvit A som flyets individuelle bokstav i henhold til Staffel.
-
status: utstillingene
kategori: millitære
lengde: 14,4 m
vingespenn: 20,0 m
høyde: 4,85 m
maks vekt: 14 000 kg
maks hastighet: 470 km/t
maks høyde: 8200 m
rekkevide: 1696 km med full bombelast
motor: to Junkers Jumo 211J-1, væskekjølte V-12, 1.340 hk
Andre opplysninger
produsent: Junkers Flugzeugbau, Dessau, Tyskland
type: fireseters lett stup-/bombefly
bevæpning: én 13 mm MG 131, fem 7,92 mm MG 81, 2000 kg bomber
Roret kom til rette. Flyet lå i mange år på finnmarksvidda før det ble hentet til museet. Flyet lå nøyaktig slik det hadde havarert under krigen, men manglet en del ting. En turgåer hadde årevis før sett flyet og tatt med seg roret som suvenir. Da han så flyet på museet kom han og leverte det til samlingen. Roret står nå utstilt i museet.
Bensiktankene borte. De firkantede hullene i vingene er der fordi alt av verdi ble strippet fra flyet av tyskerne selv. Bensin var en verdifull ressurs, og alle tankene var borte da flyet ble hentet.
Junkers Ju 88 A-4 Dette tyske, lett bombeflyet havarerte på Finnmarksvidda i 1942.