Grunau 9
Mellomkrigstiden brakte med seg en enorm interesse for seilflygning i Tyskland og etter hvert i Norge. Glideflyet Grunau sto ferdig i 1940, et resultat av tyske tegninger og norske byggeferdigheter på Moss.
Da første verdenskrig var slutt, fikk Tyskland forbud mot å bygge motordrevne fly. Motorløse fly som seilfly og glidere ble derfor svært populære. Seilflyging ble raskt en populær sportsgren, og ungdom fra hele Tyskland samlet seg i de områdene som var best egnet. Den organiserte glide- og seilflyvirksomheten spredte seg snart til andre land. I Norge var det Aftenposten som offisielt satte det hele i gang, og i mai 1932 ble det arrangert en oppvisning på Kjeller. Der ble det demonstrert start med strikk, bil og flyslep, og dette skapte umiddelbart en voldsom interesse. Norsk Aero Klubb ansatte en instruktør, kjøpte fly og organiserte kurs.
Gjennombruddsåret for norsk seilflyging var 1939. Stadig flere aktive klubber ble innmeldt i NAK, og mange byggeprosjekter var i gang eller ferdige. I Moss hadde Jeløy Seilflyklubb startet byggingen av en glider basert på tyske tegninger, en Grunau 9. Den var ferdig og ble registrert 19. mars 1940, som LN-GAH. I 1941 ble glideren beslaglagt til fordel for Hirden Flykorps. Året etter totalhavarerte GAH under flyging fra isen på Bogstadvannet. Senere ble glideren reparert og tilbakeført til Jeløy Seilflyklubb i 1946. Der ble den brukt til høsten 1952, da den igjen totalhavarerte. Resten av LN-GAH ble nå lagret, og etter gjenoppbygging ved Norsk Teknisk Museum ble den utstilt på Norsk Luftfartsmuseum i 1994.
-
designet år / første flyging: slutten av 1920-årene / 1928
utstilt fly produsert: 1940
replika eller original: original
produksjon: Jeløy Seilflyklubb ved Moss
opprinnelsesland: Norge
designer/ingeniør: Edmund Schneider
antall produsert: Grunau 9 ble produsert i stort antall
antall gjenværende i dag: ukjent
besetning/passasjerer: 1 pilot
toppfart: 90 km/t
maksimal flyhøyde: ukjent
motor: glider
dimensjoner: vingespenn 10,4 m
Bilde av glideflyet Grunau 9
Cockpit på glideflyet var enkel og veldig eksponert. Legg merke til støttene som er laget for å plassere føttene på og for å styre flyets haleror.