Noorduyn Norseman Mk. VI
Norseman er et kanadisk en-motors bushfly produsert av Noorduyn Aircraft i perioden 1935–1959. Flyet ble brukt til både til sivile og militære formål. I Norge ble Norseman særskilt viktig som ambulanse- og transportfly langs kysten i årene etter andre verdenskrig.
Norseman er konstruert av Robert B.C. Noorduyn. Det var ment å være et enkelt, robust fly som kunne utnyttes lønnsomt med begrenset utstyr og infrastruktur i ødemarken. Flyet skulle tåle det barske klimaet i Canada og kunne brukes året rundt. For enkelt å kunne laste passasjerer og last, er Norseman høyvinget. Norseman viste seg anvendelig under mange forhold og ble populært over hele verden. Det kunne utstyres med enten hjulunderstell, ski eller flottører. Da produksjonen opphørte 1959, var det bygd i alt 903 fly. Norseman har vært registrert i 68 land og har fløyet både i arktiske og antarktiske strøk.
Norseman i Norge
Norseman ble solgt i en rekke militære versjoner etter at verdenskrigen brøt ut i 1939. 25 Norseman ble tildelt Luftforsvaret og ble brukt i «Norseman-vingen» ved 333 skvadron fra 1945 til 1959. Luftforsvaret brukte Norseman til ambulanseflyging, transportoppdrag, havovervåkning og etterretning langs kysten.
Norseman vil trolig først og fremst bli husket som et livsviktig bindeledd mellom avsidesliggende lokalsamfunn i Nord-Norge og større sentra og sykehus. For alvorlig syke mennesker og kvinner som skulle føde, var Norseman en reddende engel.
Museets fly
Flyet i utstilling er under gjenoppbygging fra det opprinnelige vraket av LN-PAB.
Flyet er opprinnelig bygd i 1944 og ble brukt av det amerikanske flyvåpenet (USAAF). I 1947 ble flyet registrert på Polarfly A/S i Narvik, og fra 1949 på Widerøe’s Flyveselskap og Polarfly A/S. LN-PAB er Norges første sivilregistrerte Norseman Mk VI. Det ble hovedsakelig fløyet i Nord-Norge.
I 1952 totalhavarerte flyet under landing på Gavnevann i Finnmark. Flyet traff en landtunge i vannet og tippet rundt. Dette var under den kalde krigen, og flyet var etter sigende ute på oppdrag for norsk militær etterretningstjeneste. Ingen ble skadet ved havariet, men flyet ble liggende som vrak ved Gavnevann i femti år. I 2002 fikk Norsk Luftfartsmuseum og Bodø Luftfartshistoriske Forening lov til å hente det til museet. Gjenoppbyggingen av flyet startet i 2005 og pågår fortsatt. Det er per 2018 lagt ned mange tusen timer.
I tillegg til flyet i utstilling eier Norsk Luftfartsmuseum også et flygende Norseman som opereres av Norwegian Spitfire Foundation.
Flyet er under restaurering i utstillingen for å kunne vise hvordan arbeidet foregår, i tillegg til å vekke tanker rundt hvor langt en restaurering bør gå.
-
Designet år/første flyging: 1935
Utstilt fly produsert: 1944
Serienummer: 44 70546 C/N: 811
Produksjon: Noorduyn Aircraft Ltd, Canada
Designer: Robert L. Noorduyn
Antall produsert: 903
Besetning / passasjerer: 1 (2) / 10 (9)
Motor: Pratt & Whitney R-1340-AN1 600 hk
Toppfart: 261 km/t
Maks flyhøyde: 3.355 m
Vingespenn: 15,70 m
Lengde: 9,86
Høyde: 3,07 m
Rekkevidde: 1.500 km
Maks take off-vekt: 3.357 kg
Bilde av Norseman
Eksponert hale. Norseman har ekstra stor haleflate for at det skal holde stødig kurs også med flottørene. Ulempen med dette er at det i sidevind er vanskeligere å lande på hjul. Det oppfører seg som en gigantisk værhane som har lyst å snu seg opp mot vinden.
Eksponert vinge. Slik vingen på flyet er i dag, så kan man se hvordan denne er konstruert. Flyet blir restaurert fortløpende i utstillingen, slik at det er mulighet for publikum å se de ulike stadiene av denne prosessen.