
Piper PA-22 Colt
Piper er et lett sports- og kommunikasjonsfly utviklet av amerikanske Piper Aircraft Coporation.
Firmaet har produsert en lang rekke populære privatfly frem til begynnelsen av 90-tallet, da firmaet havnet i økonomiske vansker. Etter dette har produksjonen av fly vært innskrenket til et minimum, og selskapet har frem til i dag hatt en rekke eiere. En av flyfabrikkens tidlige suksesser, Piper Super Cup, dannet grunnlaget for senere modeller, som Tri-Pacer og Colt. Dette var modeller der flykroppen besto av en stålramme trukket med duk. Piper satset på slutten av 1950-tallet mer og mer på flyskrog bygget i metall.
I 1960 hadde Piper utviklet et rimelig fireseters fly i metall, Piper Cherokee. Denne modellen var ment å konkurrere i det attraktive markedet for skolefly. Produksjonen av Cherokee ble imidlertid sterkt forsinket, og Piper måtte ha en midlertidig erstatning. Fabrikken valgte da å basere seg på Tri-Pacer og utviklet Colt. Piper PA-22-108 Colt ble et rimelig toseters sports- og skolefly, der flygerne sitter side ved side. Flyet kunne i ulike utgaver leveres med alt av navigasjonsinstrumentering.
Colt ble introdusert i 1960 og bygget i 1827 eksemplarer før produksjonen stanset i 1963.
Museets Piper Colt
Museets Piper Colt, LN-BND, har serienummer 22-8947 og rullet ut fra fabrikken i 1961. Det ble registrert i Norge i februar 1962 og har senere hatt en lang rekke norske eiere. Ragnar Johnsen kjøpte flyet i 1986, og det var et vanlig syn på himmelen over Bodø inntil det ble ødelagt på flyplassen under en storm i 1992. Flyet hadde da totalt 5004 timer i lufta. Det ble restaurert av Johnsen før han ga det som gave til Norsk Luftfartsmuseum.
-
Designet år / første flyging: 1950/1950
Utstilt fly produsert: 1961
Replika eller ooriginal: original
Produksjon: Piper Aircraft Corporation, USA
Opprinnelsesland: USA
Designer/ingeniør: Piper Aircraft
Antall produsert: 9490
Antall gjenværende i dag: ukjent
Besetning/passasjerer: 1 pilot, 3 passasjerer
Toppfart: 193 km/t
Maks flyhøyde: 3 660 m
Motor: 1 x 4-sylindret Lycoming O-235-C1B
Dimensjoner: vingespenn 9,14 m
Kroken bak er for å unngå «tailstrike». Det er når piloten er for aggressiv under take-off, og halen slår i bakken før flyet letter. Piper Pa-20 og 22 er to utgaver av samme fly, enten med nesehjul eller halehjul. Nesehjul er lettere å håndtere på bakken, og var mer poplært blant flyskoler og ferske piloter. Halehjul er mer populært blant de litt konservative eller de som trenger et understell som håndterer litt røffere rullebaner, siden propellen kommer høyere over bakken, og man kan sette på større hjul.
Piper PA-22 Colt
Pa-22 Colt var Pipers forsøk på å bygge et rimelig fly som de fleste skulle ha råd til. Vingen er basert på den populære J-3 Cub, men er litt kortere for gi høyere hastighet. Det er en veldig enkel konstruksjon, og selv om det aldri har vært et moderne fly så har det vært økonomisk og lett å vedlikeholde.