Twin Otter LN-LMN
LN-LMN var Widerøes første Twin Otter, som ble levert 31. mai 1968. LN-LMN ble satt inn i rutetrafikk på kortbanenettet på Helgeland den 30. juni 1968.
Utviklingen av de Havilland Canadas DHC-6 Twin Otter startet i 1964. Utfordrende landskap som det norske førte til at det ble bygget mange flyplasser for å betjene befolkningen som ikke var knyttet til stamrutenettet. Twin Otter ble flyet som gjorde dette mulig, og ble et velkjent fly i Norge. Passasjerene melder om en humpete ferd, men få fly var så stabile og sikre som Twin Otteren. Det sies at dersom det var storm så ville først SAS slutte å fly, deretter Braathens. Så ville måsen slutte å fly, før til sist en Twin Otter kanskje måtte vurdere å stå på bakken. Widerøes største arbeidshest på kortbanenettet.
-
Designet år / første flyging: 1964/1966
Utstilt fly produsert: 1968
Replika eller original: original
Produksjon: de Havilland Aircraft of Canada
Opprinnelsesland: Canada
Designer/ingeniør: de Havilland Aircraft of Canada
Antall produsert: 844
Antall gjenværende i dag: > 500
Besetning/passasjerer: 2 besetning, 19 passasjerer
Toppfart: 306 km/t
Maks flyhøyde: 7400 m
Motor: 2 x Pratt & Whitney PT6A-20 turboprop
Cockpit i Twin Otter
Bilde av museets Twin Otter
Short take off and landing. Twin Otteren var unik for sine egenskaper til å lette og lande på korte rullebaner. Flyet var sentral i utviklingen av kortbanenettet i Norge, hvor små flyplasser med korte rullebaner ble bygget i distriktene. Flyet har en take-off avstand på kun 365 meter, og de fleste andre fly krever over fem ganger så mye. Foto: Felix Goetting