Krigs-utstilling åpnet

IMG_2694.jpg

Utstillingen “En dag kom flyene” åpnet i dag med inviterte fra hele landet. - Dette er de frivilliges dag, sa direktør for Norsk Luftfartsmuseum i åpningstalen om det nyrestaurerte Messerschmitt flyet som er senter i utstillingen.

33.000 arbeidstimer og ti år har det tatt å restaurere flyet fra den tilstanden den var i da den ble hevet fra sjøen for ti åre siden. Da hadde det ligget på 67 meters dyp i hele 67 år, og var sterkt preget av korrosjon og vekster fra havet. Det er museets frivillige som har stått på for å restaurere og ta vare på denne viktige delen av historien, nemlig tyskernes viktigste fly under andre verdenskrig, som det finnes få av i verden i dag.

Gunnar Koch mottar en symbolsk hilsen på vegne av Bodø luftfartshistoriske forening for innsatsen med Messerschmitt Bf-109 av direktren for norsk Luftfartsmuseum Arne Christian Fjelberg.

Leder for Luftforsvarsmuseet og Major Anders Utgård innledet med å fortelle om flyet og hvilke teknologiske fortrinn og betydning det hadde på sin tid.

En utstilling om ofrene

Dette er den største egenproduserte temporær-utstillingene til museet noensinne og handler om andre verdenskrig og ofrene for luftkamp. - Vi ønsker ikke å lage en ren fly-utstilling, men å heve blikket og sette flyet i sin kontekst historiemessig, sier Fjelberg. Utstillingen handler om luftfartens andre side, nemlig den hvor den fører til ødeleggelser og død blant sivile. - Det er en side med luftfarten som vi også må få med, og det har vi forsøkt å vise frem her, sier direktøren.

Follo dykkerklubb søkte i årevis etter det sagnomsuste flyet som de eldre snakket om skulle ha gått ned i området. - Det var et høydepunkt i dykkekarrieren å oppdage flyet som stod med snuten rett ned i vannet på 67 meters dybde, sier Ståle Ramstad. Her er klubben invitert på åpningen for å se på det ferdige flyet ti år etter.

Sjef for Luftforsvarsmuseet Anders Utgård innledet med å fortelle om egenskapene og de teknologiske aspektene ved Messerschmitt Bf-109