Om oss

Norsk Luftfartsmuseum ble åpnet av Kong Harald den 15. mai 1994. Museet ble til etter en massiv innsats fra en gruppe med stor luftfartsinteresse i Bodø, som i mange år hadde samlet og restaurert gamle historiske fly.

Etter en politisk dragkamp om plassering og innhold i et nasjonalt luftfartsmuseum ble det til slutt bestemt at dette skulle legges til flybyen Bodø.

Utstillingene er blitt til gjennom et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum, Luftforsvarsmuseet og AVINOR museum.

Museet består i dag av 10 000 kvadratmeter med sivil og militær luftfartshistorie og er Nordens største. I tillegg til utstillingene har museet bibliotek, arkiv, foto, gjenstandsmagasiner og verksted for restaurering av fly.

Tre museer i ett

Luftforsvarsmuseet har også sin primære utstilling av fly og luftmilitær historie på Norsk Luftfartsmuseum. Bygget er derfor delt inn i to deler og du finner militær og sivil luftfartshistorie på hver sin side.

Avinor Museum har også sin egen avdeling og utstilling på Norsk Luftfartsmuseum. Sammen presenterer de tre museene luftfartens historie fra begynnelsen, med de første pionerflygerne og deres bragder, til dagens jetfly.

Luftforsvarsmuseet

Norsk Luftfartsmuseum

10.000 kvadratmeter fylt av spennende militær og sivil luftfartshistorie. Bli med på reisen i vårt spektakulære utstillingslandskap, med lærerike opplevelser for både store og små.

Avinor Museum

Forsvaret_logo_RGB_sort3.png