Back to All Events

BOKLANSERING: «Bodø hovedflystasjon 1952-2022»

• Norsk Luftfartsmuseum 35b Børtindgata 8004, Bodø Norway (map)

Foto: Forsvaret

Velkommen til boklansering:
«Bodø hovedflystasjon 1952-2022»

Dagens flyplass ble bygget i rekordfart på begynnelsen av 1950-tallet og la grunnlaget for Flybyen Bodø som bestod av den militære flystasjonen og den sivile lufthavnen. Før det var det kun sjøfly som fraktet passasjerer til og fra Bodø, som i 1952 ble den første byen i Nord-Norge med stamruteflyplass.

Den militære flystasjonen og de mange militære hovedkvarterene utgjorde Forsvarsbyen Bodø. Bodø hovedflystasjon ble Luftforsvarets største og en viktig del av NATOs forsvarsplaner for alliansens nordflanke. Etter den kalde krigen ble den militære flystasjonen gradvis redusert, og ble formelt lagt ned i desember 2021, men var vertsbase for det amerikanske marinekorpset under vinterøvelsen i 2022.

Epilogen er at Forsvarsbyen Bodø i dag består av militære hovedkvarter og redningstjenesten med SAR Queen helikoptre, og at flystasjonens infrastruktur fremdeles blir benyttet som under øvelse Nordic Response i mars 2024.

Det er mange gode og interessante historier fra Bodø hovedflystasjons 70-årige eksistens som presenteres i boken. Den pensjonerte obersten Per Erik Solli er redaktør og 11 dyktige kapittelforfattere har bidratt til denne viktige publikasjonen.

Bokprosjektet er realisert med støtte fra Luftforsvaret, 132 luftving og Luftmilitært samfund.

Den 10. november 2024 er det 80 år siden Luftforsvaret ble etablert som den tredje forsvarsgrenen i Norge.»

Norsk Luftfartsmuseum

Søndag 10. november kl. 12.00 - 15.00

Fri inngang på boklanseringen.

Velkommen!