FOREDRAG: Hvorfor reiste vi til månen og hvordan blir fremtidens romfart?

• Norsk Luftfartsmuseum 35b Børtindgata 8004, Bodø Norway (map)

“Earthrise” er det første bildet av en “jordoppgang”, og ble fra Apollo 8.
Foto: NASA Apollo Archive

Hvorfor reiste vi til månen og hvordan blir fremtidens romfart?

- Et møte med tidligere forsker og romentusiast Irene Karoliussen

Det er over 50 år siden den første bemannede månelandingen fant sted - en hendelse som fikk en enorm oppmerksomhet i samtiden. Hvorfor var det så viktig for amerikanerne å komme seg til månen og hvilken kunnskap har vi lært de siste 50 årene med romforskning?

Hvordan ser framtidens romfart ut og hvilken betydning vil den kunne komme til å få for våre barn og barnebarn?

Irene Karoliussen er biolog og har i en årrekke arbeidet på NTNU Samfunnsforskning sitt senter for tverrfaglig forskning i rommet. Her har hun forsket på hvordan vi best kan dyrke planter om bord på en romstasjon og utviklet utstyr for gjennomføring av biologiske forsøk i vektløshet.

Karoliussen er i tillegg sertifisert som ESA- og NASA kontrollromsoperatør.

Norsk Luftfartsmuseum
Onsdag 6. desember kl. 19.00 – 20.30.

Fri inngang.

Velkommen!

Vi arrangerer også kveldsåpent museum med aktiviteter 6. desember fra kl. 16.00 - 20.00. Les mer her.

Later Event: December 9
HELGEPROGRAM