Teknisk info

• Opprinnelsesland: USA

• Designer/ingeniør: Cessna Aircraft Company

• Antall produsert: 1867

• Antall gjenværende i dag: ukjent

• Besetning/passasjerer: 1 pilot, 3 passasjerer

• Toppfart: 320 km/t

• Maks flyhøyde: 4 670 m

• Motor: 2 x Continental IO-360-C/D

• Dimensjoner: vingespenn 11,6 m

Cessna 337D
Super Skymaster

Cessna 337 Super Skymaster er et amerikansk passasjerfly med plass til fire til seks passasjerer. Flyet ble introdusert i 1965 og har blitt brukt blant annet til rekognosering. Dermed ble flyet brukt i militære formål, men også sivilt til kartlegging og fotografering.

Designet på dette flyet er spesielt ved at det til forskjell fra tradisjonelle modeller som har en motor på hver side, hadde to motorer montert i flyets senterlinje i en push/pull-konfigurasjon. Tanken bak dette var at flyet kunne kontrolleres selv om en av motorene sluttet å fungere. Ulempen var at den bakre motoren kunne bli overopphetet, og ikke minst at denne konfigurasjonen gjorde at den laget voldsomt mye støy.

Skymasteren ble videreutviklet fra 336-modellen for å kunne være konkurransedyktig overfor sammenlignbare tomotors fly, og ble utstyrt med sterkere motorer, opptrekkbart understell, mer effektiv aerodynamisk design og bedre utsyn fra cockpiten.

Museets Cessna 337D Super Skymaster

Vårt fly er ett av kun fire fly av denne typen som har vært registrert i Norge, og det ble i starten innleid av Widerøes Flyveselskap i forbindelse med fotooppdrag og kartlegging. Sensommeren 1969 ble det brukt til den første luftkartleggingen av Jan Mayen, med base i Bodø, og det ble også brukt til å kartlegge Svalbard.

Det ble fløyet hjem til Norge av Thor Tjøntveit og registrert i 1969. Fra 1972 til 1979 hadde det to eiere, henholdsvis i Narvik og i Hurdal. Mellom 1979 og 1993 var eieren Haakonsvern Aero Klubb. Det ble da i perioder innleiet av Marinen i forbindelse med militærøvelser. Etter at flyets luftdyktighetsbevis utløp, ble flyet gitt i gave til Norsk Luftfartsmuseum.

BG_web__0000s_0001_Layer-6_square.png

Mange kunne kjenne igjen Skymasteren før de så den, på grunn av den øredøvende lyden fra motorene.

BG_web__0000s_0001_Layer-7_square.png

Har du et gammelt flyfoto på veggen, kan det godt være at det er tatt fra dette flyet