Fant sin avdøde far

Unknown.jpeg

Amerikanske David Wold hadde et ønske om å finne spor etter farens tid i “Little Norway”. Norsk Luftfartsmuseum hjalp han med dette, og fant farens navn på den berømte duken fra andre verdenskrig.

- Siden mor og far døde får vi ikke spurt om de tingene man ønsker om livet deres, så vi ble interessert i å finne ut om fortiden deres. Da jeg hørte om denne duken, ble jeg veldig interessert i å finne ut om far hadde signert den, forteller David Wold.

Duken han snakker om, er en av museets mest verdifulle gjenstander, og består av 683 broderte signaturer fra de som reiste for å forsvare Norge i Canada i 1940. Den historiske betydningen til denne gjenstanden gjør seg tydelig gjennom branninstruksen på museet. I tilfelle brann har brannvesenet instruks om å redde én gjenstand fra samlingene, nemlig duken.

Ragnar Wold brodert på duken.jpg
Unknown-9.png

Magnus var den som til slutt fant nåla i høystakken.

Unknown-7.png

Hvert år kommer det gjester på museet som ser etter familiemedlemmer på duken.

Historien om duken

Sekretæren i Little Norway, Harriet Skog, var den som møtte guttene som kom for å melde seg til tjeneste i Canada under andre verdenskrig. Mange av dem hadde lange strabasiøse og farefulle reiser bak seg, og Harriet ble dypt fascinert av deres historier. Hun bestemte seg for å bevare minnet av disse modige mennene gjennom å la dem signere navnet sitt på en duk når de ble uteksaminert som piloter. Etterpå broderte hun over navnetrekket. Alle som stod på duken deltok etterpå i krigen for de allierte styrkene, og mange av dem falt i kamp. Den heroiske innsatsen deres ble foreviget og dekorert med Norske flagg på, i Harriets håndarbeid.

Fant navnetrekket

Etter henvendelsen fra David Wold, tok det ikke lang tid for museet å finne navnet til Ragnar Wold på oppslagsverket laget for etterlatte som ønsker å finne familien sin. Verre var det å lokalisere navnet på selve duken blant 683 andre snirklete signaturer. Vi fikk hjelp av Magnus, som var i arbeidsuken hos oss, med å lokalisere denne. Deretter ble det sendt bilde av navnetrekket til sønnene.

- Jeg er så takknemlig for at jeg fikk hjelp til å finne den. Det å se signaturen hans her var veldig spesielt for oss, sier Wold.

SCN_0070 (2)[1].jpg

Ragnar Wold fotografert i uniform under opplæringen sin i Little Norway.