SAS 75 år

Foto: Egil Johnson / Norsk Luftfartsmuseum

1. august er det 75 år siden Det Danske Luftfartselskab, Det Norske Luftfartselskap og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB gikk sammen og dannet Scandinavian Airlines System, som senere ble til Scandinavian Airlines (SAS).

Åpnet verden
Hensikten var å samle ressurser for bedre å håndtere interkontinentale flyruter til og fra Skandinavia. Gjennom sine ruter bidro SAS til å åpne verden for Norge – og Norge for verden. Braathens SAFE, som ble dannet i 1946, bidro også til dette, blant annet gjennom charterruter til Det fjerne Østen. Men SAS fikk enerett på alle flyruter mellom Skandinavia og utlandet og var totalt dominerende på rutenettet frem til luftfarten ble deregulert i 1990-årene.

Fremmede land og kulturer var lenge noe de fleste nordmenn bare kjente gjennom aviser, bøker og film. En del hadde i årenes løp reist ut med skip, som passasjerer eller mannskap. Nå ble det mulig for enda flere å oppleve verden selv. Det oppsto spennende møter mellom det hjemlige og kjente, og det nye og fremmede.

Brosjyre fra SAS, fra midt på 1950-tallet. Fire år gamle Sissel Løvestad står foran veiviseren på Bodø flyplass sommeren 1954. Veiviseren ble satt opp i mai 1954, i forbindelse med SAS’ aller første flytur over Nordpolen. Veiviseren viste ulike destinasjoner over hele verden, med angitt flytid. Fotograf: Siv Neutenboom/SAS-museet

Med jetmotorer ble flyene raskere og mer komfortable. DC-8-33 var det første jetdrevne langdistanseflyet i SAS-flåten. Dette er DC-8-33 OY-KTA "Dan Viking" fra SAS. Flytypen ble brukt av SAS fra 1960 til 1971. Ukjent fotograf/SAS-museet.

Interkontinentale flyruter
De første rutene til SAS åpnet høsten 1946 og gikk til Nord-Amerika med New York som endestasjon, og til Sør-Amerika med Montevideo og Buenos Aires som endestasjoner. Senere kom flyruter i Europa (1948), til Østen (1949) og til Øst-Afrika (1951).

I 1954 ble selskapet det første i verden som åpnet en polarrute mellom Europa og Nord-Amerika. Ruten gikk fra København til Los Angeles via Grønland og Canada. I 1957 åpnet selskapet en direkterute over Nordpolen fra København helt frem til Tokyo i Japan. Denne snarveien forkortet flytiden fra 50 til 32 timer.

En verden åpner seg. SAS flyr over frihetsgudinnen med sitt Douglas DC-4 Skymaster. Foto: Ukjent fotograf/SAS-museet

Eksotisk og glamorøst
«Da jeg kom hjem fra langtur, hadde mamma bedt inn et dusin damer på kaffe og de satt og ventet da jeg åpner døren, forteller en flyvertinne i SAS-boken De første femti årene. «Kom man inn på KB i Stockholm i flyuniform, fikk man hedersplassen i den røde sofaen i hjørnet av spisesalen,» forteller en annen pioner.

De første årene var billettpriser høye så det var det mest bare mannlige forretningsfolk som hadde råd til å fly. I 1952 innførte SAS turistklasse og flyene ble mer tilgjengelig for alle. En ung nordmann beskriver flyturen med SAS til Tokyo i 1952. Les artikkelen Med SAS til Tokyo 1952 her.

Sommeren 1954 startet SAS Midnattssolruten for norske og utenlandske turister. I Bodø ble det gjort reklame med samer og reinsdyr på flyplassen, og turistene fikk oppleve Saltstraumen og norsk folkedans i Turisthytta på Rønvikfjellet. Slo været til kunne de også nyte synet av midnattssol!

Med denne flytypen åpnet SAS sine første ruter til New York og Rio de Janeiro. Douglas DC-4 Skymaster ble brukt i SAS fra 1946 til 1957. Ukjent fotograf/SAS-museet.

Det flagges og feires i Tokyo. Den første turen fra København til Tokyo via Nordpolen har landet. Datoen var 25. februar 1957, flyet er «Reidar Viking», en Douglas DC-7 fra SAS. Ukjent fotograf/SAS-museet.

Fra den første flyvningen over Nordpolen, 24. mai 1954. SAS`s DC-6B, "Leif Viking", er på vei fra Bodø, over Nordpolen til Fairbanks i Alaska. Bildet er tatt i det øyeblikket flyet passerer polpunktet.

Marita Solem