Forsvaret_logo_RGB_sort3.png
 

Teknisk info

  • Status: i utstillingene

  • Kategori: militære

  • Lengde: 11,6 m

  • Vingespenn: 10,9 m

  • Høyde: 3,9 m

  • Maks vekt: 8172 kg 

  • Maks hastighet: 960 km/t

  • Maks høyde: 13 725 m 

  • Rekkevidde: 1600 km m/ekstratanker

  • Motor: en Allison J-35A-29A, med 2450 kg/5600 pund skyvekraft. 

    Andre opplysninger

  • Produsent: Republic Aviation Corporation, USA.

  • Type: 1-seters jagerbomber

  • Bevæpning: seks 12,7 mm Colt-Browning M-3 mitraljøser, 2045 kg raketter/bomber

Unknown-3.png

F-84G hadde utskytingssete, et til da ukjent fenomen i Luftforsvaret.

 

Republic F-84G Thunderjet

I Norge var flyet i operativ tjeneste fra 1952 til 1960. Luftforsvaret hadde totalt 206 slike fly. Ingen annen flytype har tjenestegjort i så stort antall i Norge.


F-84 Thunderjet fløy første gang i februar 1946 og ble levert i et større antall til det amerikanske luftforsvaret (USAF). Flytypen var blanet annet i aksjon under krigen i Korea, der den viste seg å være effektiv i angrep mot bakkemål. I 1950-årene leverte amerikanske myndigheter F-84E og F-84G til en rekke land i og utenfor NATO. Da produksjonen opphørte i 1953, var det bygget totalt 4457 fly, hvorav 3025 var G-modeller.

Thunderjet er den flytypen Luftforsvaret har hatt flest av. Mellom september 1951 og mai 1955 fikk Norge under den amerikanske våpenhjelpen 6 F-84E og 200 F-84G. Seks skvadroner var oppsatt med Thunderjet. F-84E ble brukt av fotovingen, som var en del av 338-skvadronen. I juli 1960 ble de siste F-84G tatt ut av tjeneste, og F-86 Sabre overtok.

Museets Thunderjet

Luftforsvarsmuseets F-84G Thunderjet har serienummer 52-8465 og kom til Norge i oktober 1953. Flyet tjenestegjorde ved både 330- og 331-skvadronen før det ble overført til 338-skvadronen på Ørlandet, der den ble gitt koden MU-P. Flyet ble tatt ut av tjeneste i april 1960 etter 1048 timers flytid.


MU-P har skrog i ulakkert aluminium med Luftforsvarets rondeller over og under vingeflatene samt på hver side av skroget bak vingene. Bak rondellene på skroget er serienummeret malt i svart. Rundt luftinntaket er det malt en sort ring med et gult lyn på hver side. Haleroret har et svart felt med et lyn i gult. Over dette feltet står flyets bokstav «P» i svart. Deler av skrogplatene er erstattet med pleksiglass for å vise flyets konstruksjon og tekniske utstyr.

 
 
BG_web__606839_square_600.png

Ingen annen flytype har tjenestegjort i så stort antall i Norge.

BG_web__606839_square_600.png

Thunderjet var den første fighteren som var i stand til å bære et atomvåpen, Mark 7-atombomben.